Airborne Freedom Run

De juiste beleving creëren van start tot finishlijn.

Web 1920 – 5

De Airborne Freedom Run (AFR) is een jaarlijks hardloopevenement dat niet alleen draait om sportiviteit, maar ook een diepere boodschap draagt: die van vrijheid. Digital Layers werd gevraagd om de branding, marketing en partneractivaties van dit evenement te verzorgen en nieuw leven in te blazen, met als doel de deelnemersaantallen te vergroten en de merkbeleving te versterken.

  • De uitdaging

    AFR wilde zijn positie als uniek sportevenement met een historische lading verder uitbouwen. De uitdaging lag in het vernieuwen van de branding en het vergroten van de doelgroep, zonder de kernwaarden van het evenement te verliezen. Daarnaast moest de deelnemersgroei van het evenement versneld worden, met een ambitie om van 3.000 naar 4.500 deelnemers te groeien.

  • Doelstellingen

    Het vernieuwen van de branding stond centraal om een krachtig en herkenbaar merk neer te zetten voor de Airborne Freedom Run. Hierbij werd de boodschap ‘Run to Remember Freedom’ versterkt door middel van crossmediale campagnes, die zowel fysiek als digitaal werden ingezet. Het doel was om het aantal deelnemers aanzienlijk te vergroten en de nieuwe branding op consistente wijze door te vertalen naar alle communicatie-uitingen, van social media tot venuedressing. Hierdoor werd een eenduidige beleving gecreëerd die de kernwaarden van het evenement duidelijk uitdragen.

  • Aanpak

    We werden een integraal onderdeel van het team van Papendal, de organisatie achter de Airborne Freedom Run. In nauwe samenwerking namen we de projectmanagementtaken op ons, evenals de communicatie met partners, promotie, marketing en branding. Dit werkproces zorgde ervoor dat we snel konden schakelen en ook konden zorgen voor een consistente uitvoering van het gehele project. Door nauw samen te werken met alle betrokken partijen hebben we een sterk, eenduidig merkverhaal neergezet dat zowel intern als extern uit konden dragen.

Don't forget...

Stilstaan bij een belangrijk stuk historie om vervolgens in beweging te komen en samen te zorgen dat het voorrecht van vrijheid generaties lang gewaarborgd blijft. Dat is waar AFR voor staat en vormt tevens de basis van de nieuwe branding.

Building the brand

Bij de vernieuwing van de branding stond de essentie van de Airborne Freedom Run centraal: vrijheid, herdenking en beweging. We creëerden een nieuwe huisstijl die deze elementen visueel verbindt. De slogan 'Run to Remember Freedom' kreeg een prominente plek binnen het merkverhaal. De huisstijl werd opgebouwd met krachtige kleuren, moderne typografie en subtiele verwijzingen naar de historische achtergrond van het evenement, zoals de ‘scheur’ in de uitingen.

De juiste beleving creëren van start tot finish.

Van social media campagnes tot de fysieke beleving op de dag van het evenement: de nieuwe huisstijl van AFR werd breed doorvertaald. Denk hierbij aan het designs voor het hardloopshirt, de medaille, banners en venue-dressing, zodat de beleving van het merk op alle touchpoints samenkwam. De herkenbare elementen zorgden voor een naadloze ervaring, van de online aanmeldingsfase tot het behalen van de finishlijn op de dag zelf.

Let's talk marketing

Om de groeiambities waar te maken, voerden we een gerichte marketingcampagne. We zetten social ads in op zowel Instagram, Facebook als LinkedIn, waarbij we verschillende doelgroepen targetten: van lokale bewoners, fanatieke trailrunners tot bedrijven uit de regio voor deelname aan de businessrun. De campagnes werden zorgvuldig geoptimaliseerd op basis van performance, wat resulteerde in een boost van het aantal deelnemers: van 3.000 naar ruim 4.500 inschrijvingen.

Een persoonlijke beleving

Als team van Digital Layers voelden we ons nauw verbonden met het evenement en de boodschap die het uitdraagt. We besloten dan ook zelf mee te doen aan de Airborne Freedom Run. Het was niet alleen een unieke kans om het evenement van binnenuit te ervaren, maar ook de nieuwe branding ‘live’ te bewonderen.