Rianne Durenkamp
De kosten van adverteren op LinkedIn zijn afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. LinkedIn werkt met een biedingssysteem. Je kan kiezen uit twee biedstrategieën, één gericht op meer relevante bezoekers naar je website trekken, en één gericht op meer naamsbekendheid generen. Afhankelijk van je doelstelling, kun je op twee manieren betalen. Als je doel is om meer bezoekers naar je website te trekken, kan je het beste betalen per klik op je advertentie. Dit heet CPC: costs per click. Als je meer naamsbekendheid wilt genereren, kan je het beste betalen per 1000 vertoningen van jouw advertentie. Dit wordt CPM genoemd: cost per mille/thousand.
LinkedIn doet vervolgens een inschatting hoeveel je moet betalen per klik of per 1000 vertoningen, op basis van jouw doelgroepkeuze. Je kiest zelf of je hoger of lager dan deze inschatting wilt bieden. Des te hoger je biedt, des te meer weergaven en klikken je LinkedIn advertentie kan opleveren.
De minimale kosten voor 1000 weergaven of één klik zijn op LinkedIn altijd $2. Dit klinkt misschien als veel geld, maar deze kosten betalen zich vaak snel terug. De kwaliteit van verkeer op LinkedIn is vaak hoog en zinloze weergaven en klikken worden vermeden.
Het is lastig om één prijskaartje te hangen aan de kosten van adverteren op LinkedIn. Je hebt deze kosten namelijk zelf in de hand! Dit is onder andere afhankelijk van:
👉 De doelgroep van je advertentie. Hoe kleiner de doelgroep, hoe lager de advertentiekosten. Maar ook bijvoorbeeld de locatie, branche en functietitel van de doelgroep is van invloed. Wil je zichtbaar zijn in de regio, dan betaal je vaak tussen €7 en €15 per 1000 views.
👉 Het aantal weergaven/kliks. Hoe meer mensen jouw advertentie bekijken of openen, hoe hoger de advertentiekosten, maar als jouw content goed ontvangen wordt, betaal je gemiddeld wel minder per klik. Vaak tussen €2 en €3,50.
Het prijskaartje is dus erg afhankelijk van je doelgroep en de kwaliteit van je advertentie. Om je toch een prijsindicatie te geven: gemiddeld besteden MKB-bedrijven tussen de €300 en €600 per maand aan adverteren op LinkedIn.
Je wilt natuurlijk niet meer betalen dan nodig is. Daarom hebben we de volgende drie tips voor je om de advertentiekosten zoveel mogelijk te beperken, zonder rendement te verliezen.
1. Kies een duidelijke doelgroep
De doelgroepselectie is erg belangrijk. Je betaalt namelijk vaak minder als je de advertentie aan een kleinere doelgroep toont. Daarnaast wil je geen potentiële leads uitsluiten, enkel om kosten te besparen. LinkedIn heeft een uitgebreide selectie aan targetingopties. Je kan bijvoorbeeld targeten op locatie (regio of stad), geslacht, leeftijd, werkervaring, bedrijfsgrootte, bedrijfstak, functietitel etc.
Wij raden aan om de doelgroep op functietitel samen te stellen. Je richt je dan op een kleine en specifieke doelgroep, maar je bereikt wel de mensen die je wilt bereiken. Let er wel op dat je meer betaald voor het bereiken van CEO’s, dan voor het bereiken van stagiaires. Naast functietitel, kan je je doelgroep bijvoorbeeld ook filteren op studierichting, senioriteit, vaardigheden of locatie. Daarnaast kan je ook je doelgroep specificeren door juist groepen uit te sluiten.
Wil jij ook je advertenties laten zien aan de juiste doelgroep? Wij helpen je graag bij het bepalen van een geschikte doelgroep bij jouw advertentie. Neem contact met ons op!
Je hebt altijd controle over je marketingbudget wanneer je adverteert op LinkedIn. Je kunt kiezen voor 3 type budgetverdelingen: een dagbudget, totaalbudget of dag- en totaalbudget.
Als je een dagbudget instelt, zal LinkedIn stoppen met het vertonen van de advertentie zodra het maximum is bereikt. De volgende dag wordt de advertentie opnieuw vertoont. Als je een totaalbudget instelt, zal LinkedIn het totale budget zelf verdelen over het aantal dagen dat de advertentie loopt. Zo kan LinkedIn bijvoorbeeld jouw advertentie vaker vertonen doordeweeks en minder in het weekend en geef je daardoor de ene dag meer uit dan de andere dag. Een dag- en totaalbudget combineert de twee waardoor je zowel het dagelijkse tempo als de totale uitgaven van de campagne begeleid.
3. Genereer leads via audience matching
Audience matching (gematchte doelgroepen) is een optie waarmee je mensen kunt bereiken die ooit al bij jouw klanten of (potentiële) leads hoorden. Dit kan zowel company based of contact based, dus met een leadlijst van bedrijven of van contacten. Bij company based targeting, kan je retargeten op mensen die eerder jouw website hebben bezocht, een LinkedIn event van jou bijwoonde, een video van jou bekeken of een formulier hebben ingevuld/geopend. Daarnaast kan je een database met e-mailadressen als doelgroep uploaden. Dit is contact targeting.
Wil je ook graag starten met adverteren met LinkedIn? Neem contact met ons op! Wij helpen je met het opzetten van kwalitatief goede LinkedIn campagnes die je zo snel mogelijk de kosten doen vergeten.