Jelle Althuizen
Inbound is een term die de CEO en co-founder, Brian Halligan (van marketing automation software HubSpot), zelf heeft bedacht. Inbound Marketing draait om het leveren van toegevoegde waarde op elk mogelijk moment van de klantreis. Door waardevolle content te verspreiden bied je deze waarde en zorg je voor een grote instroom van (potentiële) klanten.
Een goede Inbound strategie start bij het creëren van waardevolle content voor je doelgroep, van blogs tot podcasts. Alles draait om relevante content voor een relevante doelgroep. Hoe kan je waarde aan de klant leveren? Inbound Marketing draait om het bieden van oplossingen. Jouw content begeleidt ze naar de juiste oplossing voor hun probleem. Hoe pak je Inbound Marketing aan?
Bij Inbound Marketing target je jouw buyer persona. Dit is een semi-fictieve representatie van jouw ideale klant, gebaseerd op echte data en inschattingen. Dit is gedetailleerder dan een omschrijving van jouw doelgroep. Een buyer persona biedt een totaalbeeld van jouw ideale klant inclusief achtergrondinformatie, werkervaring en een foto.
Het moment dat je de buyer persona wilt bereiken is erg belangrijk. Bij Inbound Marketing communiceer je namelijk niet zomaar, je wilt jouw content op specifieke momenten bij de klant krijgen. Het moment van communiceren bepaal je aan de hand van de klantreis, ook wel buyer's journey.
Welke content relevant is voor jouw (potentiële) klant verschilt per fase in de buyer’s journey. Door op de hoogte te blijven van de buyer’s journey weet je wat wanneer relevant is voor jouw (potentiële) klant. Er zijn drie verschillende fases in deze buyer’s journey:
#1 SEE: de Awareness fase
Tijdens de Awareness fase heeft iemand het besef dat die een probleem/behoefte heeft. De klant gaat dan op onderzoek uit om dit verder te specificeren. In deze fase wil je de klant de juiste content bieden om te oriënteren en moet je dus niet gelijk naar bijvoorbeeld de prijzenpagina verwijzen.
#2 THINK: de Consideration fase
Tijdens de Consideration fase is de klant bewust van de oplossing voor het probleem en onderzoekt hij of zij verschillende oplossingen. In deze fase converteer je websitebezoekers tot leads met formulieren, landingspagina’s en call-to-actions.
#3 DO: de Decision fase
En last but not least: tijdens de Decision fase kiest iemand voor een oplossing. Verander de leads die je hebt gegenereerd in klanten door middel van workflows en e-mail ondersteuning.
Je weet nu naar wie en wanneer je wilt communiceren, maar ook wat je gaat communiceren is erg belangrijk. Hoe weet je wat je moet communiceren? Het gaat om relevante content in het juiste format. Dit kunnen blogs zijn, maar ook podcasts, whitepapers, social media posts etc.
Inbound Marketing gaat alleen nog verder dan dat. Een Inbound Marketing tekst is bijvoorbeeld niet compleet zonder een call-to-action, deze helpt jouw (potentiële) klant weer verder op weg. Zo kan je vanuit je blog linken naar extra informatie of bijvoorbeeld de prijzenlijst. Naast een call-to-action, zijn SEO, conversie optimalisatie en advertising een belangrijk onderdeel van Inbound Marketing.
Tegenwoordig is de strijd om aandacht van (potentiële) klanten niet meer te winnen met geld. Hierdoor wordt het effect van Outbound Marketing steeds minder. Tijd om over te stappen als bedrijf naar Inbound Marketing dus!
Welke voordelen zitten er aan Inbound Marketing? Je vergroot jouw naamsbekendheid, zichtbaarheid, brand authority en kwalitatieve leads. Daarnaast communiceer je gerichter, waardoor je minder kosten maakt. Je stelt de klant centraal en laat (potentiële) klanten naar jou toekomen door een betere vindbaarheid.
Wil je nog meer uit je marketing halen? Neem contact op met onze marketing specialisten! Wij helpen je graag verder!