Jelle Althuizen
Om url’s te taggen gebruik je UTM (Urchin Tracking Module) codes, ook wel UTM parameters genoemd. Een UTM code is niets meer dan een stukje tekst dat je toevoegt aan een normale url. Door het toevoegen van extra informatie aan de url, weet Google Analytics precies waar een bezoeker vandaan komt en wat zij doen op jouw website.
Hoe vaak gaat men vanuit een e-mail naar mijn website? Op welke link wordt het meeste geklikt? Ook interessant; hoe lang duurt het voordat iemand mijn mail leest en op een link klikt? Vaak levert een e-mail dagen, soms zelfs maanden na het verzenden nog verkeer op naar je website. Er zijn mailsystemen die vanzelf een UTM code aan de link koppelen, maar niet alle mailsystemen doen dit vanzelf. Check dit altijd voordat je een mailing gaat versturen.
Verstuur je wel eens Word of PDF documenten met links naar je website? Een offerte, factuur of brochure? Dankzij UTM codes houd je eenvoudig bij hoe vaak men vanuit zo’n document je website bekijkt. En dat gebeurt vaker dan je denkt. Ook handig; geef de url in je e-mailhandtekening een UTM code.
Google Analytics herkent verkeer via social media, zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Maar stel nu dat je het resultaat van één, specifiek bericht wilt meten? Of onderscheid wil maken tussen een gesponsord bericht en een organisch bericht? Ook dan zijn UTM codes onmisbaar.
Veel bedrijven hebben een link naar hun eigen website op andere websites. Een partnership, lidmaatschap of sponsoring kan aanleiding zijn om een link naar jouw website te plaatsen. Zeker als het om een betaalde link gaat, zoals een gesponsord artikel of een advertentie, is het gebruik van UTM codes aan te bevelen. Zo kun je wanneer je maar wil, ook jaren later, evalueren wat het rendement is geweest.
Het lijkt praktisch om met behulp van UTM snel een link van de ene pagina op je website, naar de andere pagina op je website meten. Maar een link met UTM parameters erin, zorgt ervoor dat Google Analytics een nieuwe sessie logt. Stel je dus voor dat iemand via een e-mailmarketing campagne op jouw website komt. Google Analytics logt dit en koppelt alle activiteit van een bezoeker op jouw website aan deze e-mailmarketing campagne, ook een eventuele conversie. Dan klikt iemand op een UTM link die naar een interne pagina verwijst. Google Analytics logt een nieuwe sessie en schrijft conversies toe aan de bron in de UTM code. Datavervuiling, want enerzijds heb je méér nieuwe sessies dan werkelijk het geval én de toekenning van een conversie wordt niet toegeschreven aan de werkelijke bron.
In de gratis url maker van Google kun je eenvoudig urls taggen met extra informatie. Gebruik je UTM codes veelvuldig? Via de Effin Amazing UTM Builder (Chrome extensie) kun je links snel taggen.
Voor het maken van UTM links zijn er vijf dimensies waarmee het websiteverkeer gecategoriseerd kan worden.
De codes voor medium, campaign, term en content zijn optioneel.