Bram Kainama
Lettertypes spelen een cruciale rol voor een merk. Ze dienen vaak als een directe vertaling van de identiteit en dragen bij aan de unieke uitstraling van een merk. Ons designteam besteedt dan ook wekelijks veel tijd aan dit aspect. Echter, het kiezen van het juiste lettertype is niet zo eenvoudig als het lijkt, gezien de juridische overwegingen waar je mee te maken krijgt. In dit blog nemen we jullie mee in de wereld van lettertypes, fonts en alle uitdagingen die daarbij komen kijken.
Set van letters
Een lettertype is simpelweg een consistent ontworpen verzameling letters, cijfers en symbolen. Het verwijst niet naar de font-software waarvoor je mogelijk een licentie moet verkrijgen.
Is software
Een font is een digitale bestand, oftewel software. Dit bestand installeer je op je computer, waarna het de computer vertelt hoe elke letter moet worden weergegeven. Elk lettertype heeft doorgaans een gebruikslicentie, zelfs als het gratis beschikbaar wordt gesteld. Met andere woorden, zelfs als een lettertype gratis te downloaden is van een website, betekent dit niet dat het vrij is van rechten.
Fonts licenties: bijna elk (digitaal) bureau komt er mee in aanraking. Maar wat houden ze precies in en waar moet je op letten?
In de basis zijn er twee soorten licenties:
Dit zijn gratis fonts, denk hierbij aan de fonts van Google. Deze fonts mag je ook inzetten voor commercieel gebruik zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn.
Een fontlicentie is een juridische overeenkomst die toestemming verleent om een lettertype te gebruiken volgens vastgestelde voorwaarden, ook bekend als EULA (End User License Agreement).
Dit zijn betaalde fonts. De kosten hiervan zijn afhankelijk van een aantal variabelen (dit verschilt vaak per bedrijf) zoals:
En rekening mee houden?
Elke font foundry heeft zijn eigen licenties, zelfs als ze gratis zijn. Controleer altijd de voorwaarden voordat je een font aanschaft.