Anne Toonen
Kleur communiceert. Nog voordat vorm en tekst ons bereiken, heeft kleur al effect op onze gedachten. In het verkeer stoppen we voor rood, en gaan bij groen.
Onze associaties met kleur bepalen daarnaast mede welke producten we uit de schappen halen en hoe we over een bedrijf denken. Binnen de reclamewereld heeft kleur namelijk als geen ander de mogelijkheid ons gedrag en onze gedachten te beïnvloeden. Niet gek dus dat we bij Digital Layers altijd erg zorgvuldig omgaan met het kiezen van een kleurenschema dat het beste bij de klant past. Wat zegt kleur eigenlijk over een merk en hoe gebruik je kleur om je merk te versterken?
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is er geen universele associatie te koppelen aan een specifieke kleur. Wel zijn er duidelijke patronen te herkennen in de westerse cultuur. Hieronder zie je welke woorden en gevoelens die veelal geassocieerd worden met de bekendste kleuren met daaronder bekende logo’s in die kleurstelling.
Onze opvoeding, cultuur en ervaringen hebben allemaal invloed op onze persoonlijke kleurvoorkeuren. De grootste valkuil bij het kiezen van een kleur voor je merk is het kiezen van een kleur vanuit deze persoonlijke voorkeur. Misschien houdt je zelf van bruin, maar dat betekent niet dat dit meteen de beste keuze is voor bijvoorbeeld een jong kledingbedrijf.
Een kleurenpalet uitkiezen kan dus erg ingewikkeld zijn. Een aantal tips & tricks voor het vinden van de perfecte kleur voor jouw merk:
Weten wat kleur voor jouw merk kan doen? Neem contact op met één van onze specialisten.