Jelle Althuizen
De meta description is het kleine stukje tekst dat wordt weergegeven bij de zoekresultaten in Google. Iedere SEO copywriter kent het ploeteren voor het perfecte zinnetje. Als de description te lang is, wordt hij namelijk afgekapt. Belangrijk dus dat je met precies het juiste aantal tekens de perfecte omschrijving geven kan.
Google toont de eerste 160 tekens van de meta description. Daarmee moet je het doen. Je moet het antwoord geven op de zoekvraag én de gebruikte zoekterm erin verwerken. Meta descriptions zijn daarmee belangrijk voor jouw zoekmachine optimalisatie. Je zorgt met meta descriptions ervoor dat Google weet dat jij de zoekvraag kan beantwoorden. En je dus hoger scoort in Google! Daardoor kiezen mensen dan eerder voor jouw zoekresultaat en dus krijg je meer organisch verkeer.
Meta descriptions zijn dus een belangrijk deel van zoekmachine optimalisatie. Als jij geen meta description op geeft, selecteert Google zelf een stuk tekst van jouw website. Nog steeds jouw content dus, maar niet altijd geoptimaliseerd voor het zoekwoord.
De voordelen van een goede meta description op een rijtje:
Een tijdje heeft Google geëxperimenteerd met langere metadescriptions namelijk van 160 naar 320 tekens. Menig blogs schreven dat je direct jouw meta descriptions moest verlengen. Dat zou voor een nog hogere click through rate zorgen en dat willen we natuurlijk allemaal!
Helaas was het feestje van korte duur. Google heeft de update weer snel teruggedraaid. Meta descriptions worden afgekapt als ze te lang zijn. Als vuistregel kun je het beste 120 tot 160 tekens gebruiken, met de belangrijkste informatie en het zoekwoord in de eerste 120 tekens. Vaak wordt bij mobiele zoekresultaten namelijk alleen de eerste 120 tekens getoond.
Hoe je de perfecte meta description formuleert is dus bijna een kunst. Met weinig woorden moet je een grote impact maken. Je moet Google gebruikers helpen bij hun vraag én motiveren om door te klikken naar jouw website. Hanteer deze richtlijnen en dan komt het goed:
Deze spreekt een beetje voor zich. Interessante, actieve content resulteert vaker in kliks. Het zet mensen aan om door door te lezen – en dus te klikken. Waar zou jij eerder op klikken: A) “Ons koffieapparaat maakt de lekkerste koffie die jij ooit zal proeven. Meer informatie staat op onze website” of B) “Wil jij de lekkerste koffie ooit proeven? Klik hier voor meer informatie of kom langs!” En ja, beide vormen zijn netjes binnen het aantal tekens.
Description betekent natuurlijk beschrijving. Maak daarom jouw meta description ook echt beschrijvend. Hoe kan jij de zoekvraag beantwoorden met jouw website?
Door het juiste zoekwoord te gebruiken, weet Google waar de pagina over gaat en hoe de zoekmachine jouw pagina moet indexeren. Je kan het beste één zoekterm per meta description gebruiken. Implementeer zoekwoorden onderzoek om te weten welke zoekterm voor jou belangrijk en relevant is!
Keyword stuffing gebeurt als je te veel zoekwoorden in een tekst probeert te proppen. Google straft het juist af. Je moet kwalitatief goede teksten schrijven voor de gebruikers om hoog te scoren in de zoekmachine.
Op internet vind je verscheidene meta description checkers. Let goed op, want ze zijn niet allemaal meer geupdate na de wijziging van het aantal tekens. Sommige geven dus alsnog 320 tekens aan. Let hier goed op!
Met icons vergroot je de kans dat jouw meta description opvalt. Daarnaast kan het handig gebruikt worden als je een teveel aan tekens hebt. Het “check”-teken wordt al veel gebruikt ✓. Maar denk ook eens aan een ampersand of trademark-teken.