Anne Toonen
Fotografie is bijna niet meer weg te denken uit hedendaags webdesign. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om te communiceren met beeld, specifiek met fotografie. In dit landschap zien we echter een verschuiving. Waar we voorheen doodgegooid werden met cliché stockfotografie, lijken foto’s nu steeds persoonlijker.
Je kent het vast wel; het klassieke beeld van een man in pak die samen met zijn collega’s een duimpje opsteekt naar de camera. Op zijn gezicht een te vrolijke, bijna verontrustende lach. Meestal bevinden ze zich in een steriele, witte ruimte en zijn hun outfits toevallig allemaal op elkaar afgestemd. Stockfotografie zoals het vroeger was. Getty Images, autoriteit op het gebied van stockfotografie, zag in 2018 een trend ontstaan. Deze veel te gladgestreken, neppe foto’s maakten plaats voor fotografie die veel persoonlijker was. We zagen voor ons gevoel ineens echte mensen in echte situaties. Dit noemen we authentieke stockfotografie.
Wat we ons niet altijd realiseren is dat ook deze vorm van stockfotografie volledig in scène is gezet. Toch spreekt authentieke stockfotografie een veel grotere groep mensen aan. Wanneer wij het gevoel hebben te maken te hebben met echte mensen, zijn we sneller geneigd een bedrijf of website te vertrouwen. Het aantal aanbieders van deze nieuwe manier van stockfotografie stijgt dan ook, zowel gratis als betaald. Denk bijvoorbeeld aan gratis aanbieders als Unsplash en Pexels of de betaalde aanbieders iStockphoto, Getty Images en Shutterstock.
Enkel stockfotografie gebruiken voor je website klinkt erg aantrekkelijk. Vergeleken met het inhuren van een fotograaf scheelt het in de kosten, en er is tegenwoordig ontzettend veel te vinden. Echter kleven er ook een aantal nadelen aan het gebruik van stockfotografie. Stockfotografie is vaak erg anoniem. De foto’s die op je website staan zijn niet speciaal voor jou gemaakt. Hierdoor is het niet altijd een herkenningspunt voor de bezoekers van je website. Stockfoto’s zijn daarnaast alles behalve uniek. Het is mogelijk dat naast jou, honderden anderen gebruik maken van dezelfde foto’s. Wanneer het budget het toelaat, raden we daarom altijd aan gebruik te maken van ‘echt’ authentieke fotografie.
Echt authentiek is natuurlijk een beetje dubbelop, maar wat we hier vooral mee bedoelen, is fotografie die speciaal voor jou geschoten is. Een aantal voordelen van het inhuren van een fotograaf:
Authentieke fotografie kan net dat verschil maken. Ben je benieuwd wat dit voor jouw website kan betekenen? Of heb je hulp nodig bij het vinden van passende stockfotografie? Neem contact op met één van onze experts!
Bekijk hier een aantal behind the scenes beelden van onze fotoshoots: